„Europo! Czas na poważną refleksję!”

Na zakończenie kilku wolnych, świątecznych dni otrzymałem miły prezent. Mam tu na myśli odczytywany dzisiaj w kościołach List pasterski Episkopatu Polski na Niedzielę Świętej Rodziny A.D. 2009 zatytułowany Bądźmy świadkami miłości. Przyznam się, że na taki głos Pasterzy Kościoła katolickiego w Polsce czekałem od dawna. Nie będę go tu szczegółowo omawiał, czy komentował. Zachęcam do bliższego zapoznania się z jego tekstem http://www.episkopat.pl/?a=dokumentyKEP&doc=20091221_0
Natomiast pozwolę sobie na małą, osobistą refleksję. Niech będzie ona jedną z części składowych tej dużej, poważnej refleksji do jakiej w liście została wezwana Europa. Odnoszę wrażenie, że coraz trudniej potrafimy się zdobyć na jednoznaczne i odważne deklaracje. Niepotrzebnie wszystko zacieramy i gmatwamy. Sprawiamy, że nasze życie traci na swej ostrości i wyrazistości. Ile słyszy się wypowiedzi zaczynających się od słów: „Jestem katolikiem, jestem wierzący, ale…” I tu pada na ogół pogląd niezgodny z nauczaniem Kościoła.
Ta moja obserwacja nie odnosi się tylko do wiary. Tak jest z wieloma innymi kwestiami. Nie potrafimy się zdobyć na jasne zdefiniowanie swojego stanowiska, światopoglądu. A jednocześnie gdyby zajrzeć do naszych wnętrz, to wyrywa się z niemym skowytem w większości z nich tęsknota wyrażona słowami Wielkiego Norwida: Do tych, co mają tak za tak – nie za nie,/ Bez światło-cienia…/ Tęskno mi, Panie…

Ktoś może mi zarzucić, że na blogu mającym służyć głównie tematom związanym z szeroko pojętym regionalizmem od czasu do czasu pojawiają się wynurzenia natury religijnej, związane z moją wiarą. Tych wszystkich, którzy mają taki zamiar z góry informuję: ja inaczej nie potrafię. Dla mnie moje życie zawodowe, prywatne, osobiste pasje i zainteresowania oraz wiara nie są odrębnymi światami, do których „loguję się” w miarę potrzeb i konieczności. Dla mnie to jedna rzeczywistość, której nie zamierzam rozdzielać i rozmieniać na drobne.

Skomentuj

